miercuri, 26 august 2009

"The land of ruins" ofera cazare in statiunea Vidra

In timp ce ministrul turismului, Elena Udrea
, expune pe unde apuca fantoma relansarii turismului romanesc pe calea unui program intensiv de comunicare si publicitate finantat din bugetul obosit al statului roman cu milioane de euro, prin colturile ascunse ale Romaniei arii turistice cu un potential fantastic sunt lasate sa se ruineze rapid. Trecand peste clasica problema a absentei unei infrastructuri de acces, in multe dintre asezarile turistice ale tarii cladirile au ajuns ruine desprinse parca dintr-un final de bombardament de artilerie, iar turistul care indrazneste sa ajunga prin acele locuri, manat de amintirea unor peisaje mirifice, este nevoit sa doarma sub cerul liber, leganat, poate, de amintirea cuvintelor frumoase rostite de doamna Udrea. De exemplu, la 25 de kilometri de statiunea Voineasa, in Muntii Lotrului, se ascunde privirii statiunea Vidra, una din cele mai frumoase zone montane din Romania. Declinul statiunii a inceput dupa 1990, cand au fost incetate investitiile la un hotel de 400 de locuri. In prezent, statiunea a ajuns o tara a ruinelor, iar turistul sosit in zona dupa ce infrunta drumurile desfundate nu
are unde sa se cazeze decat sub cerul liber. Ceea ce ar fi putut sa fie statiunea Vidra, locul in care Nicolae Ceausescu voia sa organizeze olimpiada de iarna (o teza care se pare ca a scapat din repertoriul doamnei Udrea), o zona salbatica si spectaculoasa, dezvaluie turistului care a reusit sa ajunga pana aici privelisti splendide si spectaculoase perspective pe deasupra Barajului Vidra.

Statiunea Vidra – o gasiti pe DN 67, la 66 kilometri de localitatea Brezoi – dinspre Valea Oltului – si la 50 kilometri de Petrosani – Valea Jiului. De aici se pot face trasee montane prin Muntii Parangului, Lotrului sau Capatanii. Din pacate, hotelurile construite aici pe amplasamente de vis sunt abandonate si, asa cum ii sta bine oricarei cladiri parasite din Romania, devastate. Geamuri sparte, usi rupte, pereti crapati, lacate peste lacate starnesc frustrarea turistilor pe care peisajul ii indeamna sa ramana mai multe zile aici, insa neglijenta si nesabuinta economica ale autoritatilor ii alunga. Doar 20 de camere
in cateva vile inghesuite pot oferi cazare si, la sfarsit de iulie, erau ocupate. Zona de o frumusete
speciala atrage totusi iubitorii muntelui care isi monteaza corturile pe unde apuca. Din pacate insa, potentialul turistic al zonei este ignorat, iar atmosfera de Cernobil face sa simti fiori pe sira spinarii. Nu exista nici un interes la Ministerul Turismului pentru astfel de investitii uitate.

Amplasata la 1.370 de metri altitudine, Vidra beneficiaza de o partie de schi si de o instalatie de telescaun, binevenite, cu atat mai mult cu cat aici zapada persista in medie sase luni pe an. Daca drumul dinspre Voineasa este acceptabil si se bucura de un peisaj care iti fura, pur si simplu, privirea, de la Vidra spre Obarsia Lotrului, si de acolo pe Transalpina, spre Petrosani, se lasa cu "internari" la service pentru aproape orice masina mica. Zeci de kilometri de drum extrem de prost printre frumuseti de o rara salbaticie te zguduie si te ingrozesc.


Barajul Vidra, singura constructie hidrografica de acest gen formata din anrocamente, si nu din beton, este supus in acest an unui proces de reabilitare in cadrul unui program de retehnologizare a centralei de la Ciunget. In acest scop, in luna aprilie a fost stabilita golirea Lacului Vidra pana la cota 1225, pentru realizarea unor lucrari la priza barajului pe aductiunea principala si aductiunile secundare.
"Am vrut sa ajungem cu un grup de prieteni de la Petrosani pe Valea Oltului si am fost absolut stupefiati de frumusetea zonei Vidra. E una dintre cele mai frumoase zone din Romania. Pur si simplu ti se taie respiratia, asa ca ne-am bucurat si am decis sa ne oprim cateva zile sa exploram muntii, sa facem cateva trasee montane. Din pacate, pe o raza de 50 de kilometri nu am gasit absolut nici un spatiu de cazare. Erau cateva vile, dar erau pline. De departe am vazut un hotel si ne-am bucurat, insa nu mica ne-a fost mirarea cand am ajuns acolo si am vazut un spatiu devastat, cu lacate pe fiecare usa. Pur si simplu, nu ne venea sa credem. Erau doi oameni, spalau niste geamuri la o cladire
pustiita. Am dat si peste o pensiune, dar cam precara si din care rasunau manele. Cort nu aveam, la lac nu am reusit sa coboram si parea aproape secat, asa ca a trebuit sa ne continuam drumul pana la Voineasa. In orice tara civilizata o astfel de statiune ar fi fost la loc de cinste. Dar noi traim intr-o tara a paradoxurilor, unde ne batem joc
de tot ce e mai frumos", povesteste Andrei Popescu din Cluj, un impatimit al muntelui.


Localnicii, ale caror principale ocupatii sunt defrisarea muntelui, oieritul si comertul cu fructe de padure la marginea drumului care arata ca dupa razboi, au mintile infierbantate de legende. Ei povestesc cum cele patru localitati devenite peste secole statiunile dintre Vidra si Valea Oltului – Voineasa, Ciunget, Malaia si Brezoi – au fost infiintate de patru haiduci, celebri pe Valea Lotrului. Atunci cand s-au asezat fiecare la casele lor, acestia si-ar fi ingropat comorile in munte, comori peste care nu a dat nimeni de atunci.


» Infrastructura
In baza unui proiect derulat de Consiliul Judetean Valcea in asociere cu cateva primarii, se doreste dezvoltarea infrastructurii turistice din zona, amenajarea, la baza partiei, a unor zone pentru alimentatie publica, construirea statiei de imbarcare, amenajarea unei parcari cu 200 de locuri si amenajarea unor zone pentru servicii de inchiriere a materialelor sportive.
In spatiul dintre Drumul National 7A si zona de protectie a Lacului Vidra se preconizeaza sa fie construite un debarcader si un bazin care in timpul sezonului rece sa fie transformat in patinoar pe pontoane plutitoare, iar in sezonul estival va functiona ca strand. Tot in acest perimetru se vor construi o statie de epurare biologica, posturi de transformare a energiei electrice si vor fi amenajate alei pietonale si parcuri. Insa acestea sunt doar planuri si, pana cand vor fi implementate, peste barajul de la Vidra ramane sa pluteasca amaraciunea. Iar pe marginea drumului "bombardat" se vor inghesui corturile indragostitilor de salbaticie.

Niciun comentariu: