Noua taxa de poluare auto, redusa cu o treime fata de valoarea triplata la sfarsitul anului trecut si dubla comparativ cu suma stabilita la momentul introducerii, in luna iulie 2008, a intrat in vigoare joi, 19 februarie, odata cu publicarea in Monitorul Oficial a ordonantei de urgenta a Guvernului.
Forum: ■ La volan - forumul soferilor
Taxa de poluare auto a fost redusa de Guvern cu o treime, raportat la valoarea triplata aplicata incepand cu 15 decembrie 2008, prin ordonanta de urgenta aprobata in sedinta de miercuri.
Euro 5
Vor continua sa fie exceptate de la plata autovehiculele cu motoare Euro 5, cu propulsoare electrice si hibridele, precum si modelele noi cu motorizari Euro 4 sub 2.000 de centimetri cubi (cmc).
De la 1 octombrie 2009 masinile noi vandute in Uniunea Europeana trebuie sa respecte obligatoriu normele de poluare Euro 5. Astfel, dupa ce va expira perioada de suspendare a taxei pentru autoturismele noi cu motoare de pana la 2 litri, va fi permisa doar comercializarea modelelor Euro 5.
Euro 4
Taxa de poluare auto va fi redusa cu o treime pentru masinile noi Euro 4 care au motoare mai mari de 2.000 de centimetri cubi.
Astfel, dupa ce ordonanta de Guvern va intra in vigoare, taxa auto pentru un Audi Q7 nou cu motor de 4,2 litri pe benzina va fi de 7.300 de euro, iar pentru aceeasi masina echipata cu propulsor diesel de 3 litri cu filtru de particule cuantumul va fi de circa 3.200 de euro.
Pentru un Mercedes Benz C 200 CDI nou si cu motor diesel de 2.148 cmc Euro 4 valoarea redusa a taxei va fi de circa 1.800 de euro. Cumparatorul unui Opel Vectra nou cu motor pe benzina de 2,2 litri va achita o taxa de circa 2.000 de euro.
Un alt exemplu este SUV-ul Renault Koleos echipat cu motor pe benzina Euro 4 de 2,5 litri, al carui posesor va fi taxat la inmatriculare cu 2.600 de euro.
O masina Alfa Romeo 159 cu motor diesel Euro 4 de 2,4 litri si cu filtru de particule va avea o taxa de poluare auto de 1.700 de euro. Pentru acelasi model, dar echipat cu motor Euro 4 pe benzina de 2,2 litri, taxa va fi de circa 2.300 euro.
Taxa la o Mazda CX-7 echipata cu motor de 2,3 litri pe benzina va fi de 2.800 euro, iar pentru o Mazda6 cu motor pe benzina de 2,5 litri scade la 2.300 euro.
Motorzari 1,4 si 1,6
Taxa auto se reduce la valori cuprinse intre 500 si 3.200 de euro pentru motorizarile mai des intalnite, de 1,4 si de 1,6 litri, indiferent de norma Euro, iar in cazul masinilor cu propulsoare mari Euro 2, proprietarul va plati mai mult de 16.000 de euro.
Modelele cu motorizari de 1,4 litri vor avea o taxa de 500 de euro in cazul normelor Euro 1 . Pentru un motor de aceeasi capacite cilindrica, dar care corespunde Euro 3, taxa va fi de aproape 860 de euro, respectiv de 1.460 de euro pentru propulsoarele Non Euro. Proprietarul unei masini cu propulsor de 1.400 centimetri cubi (cmc) Euro 2 va plati aproximativ 1.800 de euro, cea mai mare taxa pentru o astfel de cilindree. Printre masinile cu astfel de propulsoare incadrate in normele Euro 2 se numara Opel Astra F si Volkswagen Golf III.
In cazul automobilelor cu motoare de 1.600 cmc, taxa va avea un cuantum de 880 euro pentru propulsoare Euro 1 si de 1.450 euro pentru Euro 3. La motorizarile Non Euro taxa va fi de 2.600 euro, iar la cele Euro 2 de putin peste 3.200 de euro.
Second hand
Cumparatorii de vehicule second-hand de import echipate cu propulsoare de 2 litri vor plati o taxa de circa 1.400 de euro pentru masini Euro 1 (cum ar fi Opel Vectra A si BMW Seria 3) sau de circa 5.100 de euro in cazul motoarelor Euro 2.
Modele precum Opel Vectra B, Volkswagen Passat, BMW Seria 3 si Audi A4 sunt cateva exemple de masini Euro 2 pentru care taxa va trece de 5.000 de euro, depasind de circa doua ori valoarea de achizitie a vehiculului, calculele fiind realizate de MEDIAFAX dupa analiza preturilor unor modele echipate cu astfel de propulsoare aflate la vanzare pe site-urile de specialitate din strainatate.
Pentru un motor de 2 litri Euro 3 taxa va fi de circa 2.400 euro, iar la Non Euro va ajunge la 4.200 euro.
O masina cu motor de 3.000 cmc Euro 1 va avea o taxa de aproximativ 4.200 de euro. In cazul in care propulsorul este Euro 3, cumparatorul va achita 6.200 de euro, iar la Non Euro va plati 12.600 de euro.
Pentru motorizarile de 3 litri Euro 2 taxa trece de 16.000 de euro, de 10 - 12 ori mai mult decat valoarea de cumparare a autovehiculelor. In aceasta categorie se incadreaza masini precum Opel Omega, Ford Scorpio, Mercedes Benz Clasa E, BMW Seria 5, Jeep Grand Cherokee si Ford Explorer, care au motoare de 3.000 de centimetri cubi (cmc) sau mai mari, conforme normelor Euro 2. Modelele mentionate se gasesc la vanzare la preturi incepand de la 1.500 de euro in statele din Uniunea Europeana, potrivit site-urilor de anunturi.
Restituiri
Actul normativ, publicat joi seara in Monitor, contine termene precise in care proprietarii de vehicule trebuie sa se incadreze pentru inmatricularea la vechea valoare a taxei a masinilor achizitionate inainte de 15 decembrie, data de triplare a taxei auto, sau pentru restituirea diferentei dintre vechea taxa si valoarea triplata.
Astfel, posesorii de masini second-hand de import care au cumparat sau lansat o comanda ferma pentru un autovehicul inainte de 15 decembrie 2008, dar nu l-au inmatriculat, au la dispozitie 20 de zile calendaristice pentru a depune actele necesare achitarii taxei auto la valoarea veche, inainte de triplarea din decembrie.
Termenul de 20 de zile pentru depunerea actelor este calculat incepand de la data publicarii ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial, respectiv de joi, 19 februarie.
Diferenta dintre taxa auto triplata si taxa auto valabila in perioada 1 iulie - 15 decembrie 2008 va fi restituita contribuabililor, la cerere, in termen de 45 de zile de la data depunerii unei cereri in acest sens si a documentatiei necesare.
In vederea calcularii cuantumului taxei la nivelul din iulie, cererea si documentele, inregistrate la autoritatea fiscala competenta, se completeaza in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a ordonantei, cu cartea de identitate a vehiculului si, in cazul autovehiculelor rulate achizitionate din alte state, un document din care sa rezulte data primei inmatriculari a acestora, precum si rezultatul expertizei tehnice efectuate de Regia Autonoma "Registrul Auto Roman" ori rezultatul evaluarii individuale.
Procedura de restituire se stabileste prin ordin al ministrului Mediului si ministrului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la data publicarii ordonantei.
Persoanele care au achizitionat autovehicule in vederea inmatricularii in Romania dupa data de 15 decembrie 2008 si care au achitat taxa pe poluare pana la data intrarii in vigoare a ordonantei, respectiv 19 februarie, nu vor beneficia de prevederile acesteia.
Mediafax
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu